Πώς όμως αποκαλύπτεται
ο Θεός στην Παλαιά Διαθήκη;
Μέσω «σημείων», δηλαδή μέσω θαυμαστών γεγονότων. Το πιο σύνηθες είναι το σημείο να δίνεται μέσω ενυπνίων, χρησμών και προφητειών. Ως προς το θέμα αυτό με σαφήνεια διαβάζουμε: « καί ἐπηρώτησεν Σαούλ διά Κυρίου καί οὐκ ἀπεκρίθη
αὐτῷ Κύριος ἐν τοῖς ἐνυπνίοις καί ἐν δήλοις καί ἐν τοῖς προφήταις».( Α´Βασ.
28,6). Για τα ενύπνια και την προφητεία θα αναφερθούμε σε άλλη ευκαιρία. Ως
προς τους χρησμούς όμως μπορούμε να πούμε μερικά συνοπτικά στοιχεία. Το ιερό
κείμενο στο Α´ Βασιλειών αναφέρει ότι
μεγάλες μορφές όπως οι Σαούλ και Δαβίδ πριν από σημαντικές αποφάσεις τους
συμβουλεύονταν τους χρησμούς. ( Α´ Βασ.
14, 18. 22,10. 23,6). Η πληροφόρηση αυτή των βασιλέων συνδέεται με τα «Ουρίμ»
και τα «Θουμμίμ» που ήταν αντικείμενα (κλήροι), τα οποία ισοδυναμούσαν τα πρώτα
για θετική απάντηση ενώ τα δεύτερα για αρνητική. «Αυτά τοποθετούνταν στο περιστήθιο («λογείον» Ο´), που ήταν δεμένο πάνω
στο ιερό ένδυμα Εφούδ του αρχιερέα, και σχετίζονταν με το έργο του ως μεσάζοντα
μεταξύ Θεού και του λαού του. Με τους κλήρους οι ιουδαίοι μάντευαν τη θέληση του
Θεού σε σοβαρά ζητήματα (βλ. Α´Βασ. 14, 37-41. 23,2.11. 30, 7-8. Β´Βασ. 2,1.
5,19 κ.ά.)».Τα Ουρίμ και τα Θουμμίμ θα περιέλθουν στην αφάνεια μετά την βασιλεία του Δαβίδ,
τότε που εμφανίζονται οι προφήτες. Αυτοί θα αναλάβουν πλέον εξ ολοκλήρου το έργο
της μεταφοράς των μηνυμάτων του Θεού στους ανθρώπους. Όμως για την δημιουργία της
προφητείας, τις μορφές της και την διατήρησή της μέχρι και σήμερα θα γίνει αναφορά
σε επόμενο κείμενό μας.